22.4.14

Η βιβλιοθήκη μας

Ξεφυλλίζοντας την εφημερίδα «Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ»
(φύλλο Πέμπτης 10 Απριλίου 2014 σελ. 25) διάβασα μια μικρή δημοσίευση με τίτλο «Αλληλέγγυες Βιβλιοθήκες στα Σχολεία του δήμου Κορυδαλλού» που αρχίζει ως εξής :

Με το σύνθημα «η γνώση είναι δύναμη» ο Δήμος Κορυδαλλού ξεκινά μια πρωτοπόρα δράση αλληλεγγύης…» και λίγο πιο κάτω καλεί τους γονείς και τους μαθητές των σχολείων μας να χαρίσουν τα βιβλία που δεν τους χρειάζονται πια στα σχολεία και τις βιβλιοθήκες τους.

Αυτή είναι η πολιτική του δήμου μας, αναρωτήθηκα, για έναν τόσο ευαίσθητο τομέα; Άλλωστε αυτή είναι μια δράση που πραγματοποιείται από τα σχολεία του Κορυδαλλού με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών και των μαθητών εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Σκέφτηκα να το ψάξω περισσότερο.

Μπαίνοντας στον Ιστότοπο του δήμου Κορυδαλλού(http://pnevmatiko.korydallos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=382&Itemid=388) διαβάζω την παρακάτω παράγραφο: «Η Δημοτική Βιβλιοθήκη στεγάζει στο ισόγειο του Πνευματικού Κέντρου περισσότερους από 20.000 τίτλους βιβλίων. Ένας ιδιαίτερα ευχάριστος χώρος χρησιμεύει ως αναγνωστήριο ενώ βιβλία μπορούν να δανείζονται τόσο ενήλικες όσο και παιδιά.
Στόχος μας, η Δημοτική Βιβλιοθήκη, να ανακαινιστεί ολοκληρωτικά, να αναβαθμιστεί ώστε να γίνει λειτουργική, προσβάσιμη και χρήσιμη για όλους, με καινούργια διάταξη, φωτισμό, και πολλούς σύγχρονους τίτλους βιβλίων.»

Μου φάνηκε απίστευτο, μόνο αυτή η ξερή παράγραφος; Αλλά πιο πολύ με παραξένεψε η αντίληψη ότι η βιβλιοθήκη είναι ένας αριθμός βιβλίων , άντε και ένας ευχάριστος χώρος που κάποτε θα εμπλουτίσουμε.

Η δημοτική βιβλιοθήκη δεν είναι μόνο το κτίριο που τη στεγάζει.
Η δημοτική βιβλιοθήκη δεν είναι μόνο ένας αριθμός βιβλίων που διακινούνται.
Η δημοτική βιβλιοθήκη είναι το πάθος και το μεράκι των στελεχών της.
Είναι η συμμετοχή των δημοτών και η διαπαιδαγώγηση των νέων.
Η βιβλιοθήκη εκτός από βιβλία πρέπει να δανείζει ή να δίνει πρόσβαση και σε ηλεκτρονικά βιβλία, DVD, CD-ROM, PC games, CD μουσικής, εκπαιδευτικά πακέτα καθώς και περιοδικά, εφημερίδες, επιτραπέζια παιχνίδια.

Το βιβλίο στην ηλεκτρονική εποχή που ζούμε δεν έχει μόνο την παραδοσιακή μορφή που ξέρουμε. Η σύγχρονη βιβλιοθήκη πρέπει να προσφέρει στο κοινό της δωρεάν πρόσβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες μέσω του ηλεκτρονικού εξοπλισμού που διαθέτει (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, εκτυπωτές, σαρωτές, δωρεάν ασύρματο δίκτυο Wi-Fi). Στόχος είναι να εξοικειωθούν οι φίλοι του βιβλίου με την τεχνολογία και να προωθηθεί η φιλαναγνωσία στους νέους ανθρώπους. Η δημοτική βιβλιοθήκη οφείλει με συνεχείς δράσεις να χτίσει τις σχέσεις των νεαρών αναγνωστών με το βιβλίο με στόχο να δημιουργεί ενεργητικούς αναγνώστες.

Τα διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα θεωρούνται ένα εναλλακτικό είδος διδασκαλίας και δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να κατακτήσουν τη γνώση μέσα από πρωτότυπες μορφές διδασκαλίας που προϋποθέτουν τη δραστηριοποίηση και την ενεργητική συμμετοχή τους.

Η βιβλιοθήκη οργανώνει τη διεξαγωγή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων που απευθύνονται σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Η βιβλιοθήκη δημιουργεί «Λέσχες Ανάγνωσης» που δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες να εμπλουτίσουν την αναγνωστική τους εμπειρία , ενισχύοντας την αναγνωσιμότητα και διευρύνοντας τα όρια της. Έτσι η εμπειρία της ανάγνωσης από ατομική μετατρέπεται σε συλλογική.

Η βιβλιοθήκη οργανώνει «Ανοιχτά Μαθήματα»για τους πολίτες κάνοντας πράξη την περίφημη «δια βίου μάθηση».
Η βιβλιοθήκη είναι ένας ζωντανός οργανισμός με πάρα πολλές δυνατότητες.
Η βιβλιοθήκη είναι ανοιχτή και τα καλοκαίρια, ειδικά τώρα που οι πιο πολλοί δεν πάμε διακοπές , πρέπει να διοργανώνει εκδηλώσεις, κυρίως για παιδιά και εφήβους, με στόχο να γίνει κέντρο δημιουργικότητας, καινοτομίας και μάθησης.

Η βιβλιοθήκη είναι ο «κοινός» τόπος συνάντησης γνώσης και δημιουργίας, πόλος έλξης μικρών και μεγάλων.

Η βιβλιοθήκη του δήμου οφείλει να είναι «η βιβλιοθήκη μας».

Παναγιώτης Τουρλάκης